Predică la Schimbarea la Faţă a Mântuitorului
Şi după şase zile, Iisus a luat cu Sine
pe Petru şi pe Iacov şi pe Ioan, fratele lui, şi i-a dus într-un
munte înalt, de o parte. Şi S-a schimbat la faţă, înaintea lor, şi
a strălucit faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au făcut
albe ca lumina.
Praznicele Împaratesti sunt nu numai
rememorări ale unor întâmplari sau evenimente din viaţa Mântuitorului,
ci, de fapt ele sunt reactualizări cu totul reale ale acestor fapte. Prin
ele suntem făcuţi contemporani cu evenimentul divin şi ni se împartaseste
harul dumnezeiesc....Aceasta, fundamental, pentru ca faptul divin s-a plinit “pentru
noi, oamenii, si pentru a noastra mântuire”, si când noi participam la el,
traim în timpul lui Dumnezeu.
În acest sens, ieri, am sărbătorit
ieri una din cele mai frumoase şi mai tainice sărbători creştine,anume
Schimbarea la faţă a Mântuitorulu Hristos.
Şi
după şase zile, Iisus a luat cu Sine pe Petru şi pe Iacov şi
pe Ioan, fratele lui, şi i-a dus într-un munte înalt, de o parte. Şi
S-a schimbat la faţă, înaintea lor, şi a strălucit faţa
Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au făcut albe ca lumina. Şi
iată, Moise şi Ilie s-au arătat lor, vorbind cu El. Şi, răspunzând,
Petru a zis lui Iisus: Doamne, bine este să fim noi aici; dacă voieşti,
voi face aici trei colibe: Ţie una, şi lui Moise una, şi lui
Ilie una. Vorbind el înca, iată un nor luminos i-a umbrit pe ei, şi
iată glas din nor zicând: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am
binevoit; pe Acesta ascultaţi-L". Şi, auzind, ucenicii au căzut
cu faţa la pământ şi s-au spăimântat foarte. Şi Iisus
S-a apropiat de ei, şi, atingându-i, le-a zis: Sculaţi-vă şi
nu vă temeţi. Şi, ridicându-şi ochii, nu au văzut pe
nimeni, decât numai pe Iisus singur. Şi pe când se coborau din munte,
Iisus le-a poruncit, zicând: Nimănui să nu spuneţi ceea ce aţi
văzut, până când Fiul Omului Se va scula din morţi.
Ca să
întelegem mai bine cele întâmplate trebuie să ne întoarcem puţin în
timp la momentul când "venind Iisus în părţile Cezareii lui
Filip, îi întreba pe ucenicii Săi, zicând: Cine zic oamenii că sunt
Eu, Fiul Omului? Iar ei au răspuns:
Unii, Ioan Botezătorul, alţii Ilie, alţii Ieremia sau unul
dintre prooroci. Şi le-a zis: Dar
voi cine ziceţi că sunt? Răspunzând
Simon Petru a zis: Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu.
În
marturia Apostolului este rdescoprerită, de catre Tatal, dogma
fundamentala a Întruparii, a Mântuirii, a Bisericii întemeiate pe Dumnezeu-Omul
- Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu. Acest fapt este confirmat de cuvintele
Mântuitorului: “Fericit esti, Simone, fiul lui Iona, ca nu trup si sânge
ti-au descoperit tie aceasta, ci Tatal Meu Cel din ceruri." întarind
apoi Eu îti zic ţie, că tu
eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea şi
porţile iadului nu o vor birui. Tocmai această dogmă fundamentală
a mântuirii neamului omenesc este piatra la care se referă Hristos. Fără
această temelie de credinţă, creştinismul nu putea exista.
Dacă Hristos nu este Fiul lui Dumnezeu,
el nu ar fi altceva decât un prooroc oarecare, poate cel mai mare, dar
atât, un om şi atât, iar chinurile şi moarte Sa pe Cruce nu ar fi
avut nici un rost.
Petru afirmă această dogmă,
după cum am văzut, nu din trăire proprie ci prin descoperire
cerească, însa el personal, ca de altfel şi ceilalţi apostoli,
nu pătrunsese în fapt toată profunzimea aceste descoperiri. Căci,
dupa aceasta descoperire, coborând de-a lungul râului Iordan, Iisus a început
sa le arate ucenicilor ca El trebuia sa mearga la Ierusalim, pentru Patimile si
Învierea Sa: “Pe când strabateau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului
va sa fie dat în mâinile oamenilor. Si-L vor omorî, dar a treia zi va învia.
Si ei s-au întristat foarte!” (Mt. 17, 22-23). Neînţelegând acest fapt, şi
având o viziune deosebită despre Mesia, ucenicii intra în panica.
Petru, care mai înainte se înaltase spunând cuvinte dumnezeieşti, se
coboară acum în frică şi
se adreseaza lui Iisus, spunându-I: “Milostiv fii Tie, Doamne! Sa nu-Ti fie
Tie aceasta!” Iisus îi raspunde: “Mergi
înapoia Mea, satano! Sminteala Îmi esti; ca nu cugeti cele ale lui Dumnezeu, ci
cele ale oamenilor.” (Mt. 16, 22-23).
Înţelegem
de aici că apostolii, deşi la modul teoretic ştiau cine este
Hristos, la modul practic nu întelesesera cu adevărat cine era El şi
care era misiunea sa pământească. Era deci necesar ca, pentru a-i întari,să
li se arate cu adevărata sa faţă dumnezeiască. Ca atunci când
îl vor vedea răstignit, mort şi pus în mormânt fără
stralucire să-şi aducă aminte cum pe Muntele Taborului "faţa
sa a strălucit ca soarele" de slava dumnezeiască; această
imagine îi va întari pentru a primi cu mai multă uşurinţă evenimente.
Hristos
li se arată în slavă, dar nu în totalitatea slavei sale, ci doar atât
cât puteau ei să îndure cu ochii lor pământeşti, căci din mărturisirile
lui Moise şi ale lui Ilie din vechiul Testament întelegem că nu este
cu putinţă omului a vedea faţa lui Dumnezeu. Moise nu-i vede decât
spatele trecând pe lângă el şi cade la pământ de spaimă,
iar Ilie se ascunde într-o peşteră acoperindu-şi faţa la
trecera lui Dumnezeu sub forma unei adieri line.
Aceeaşi
Moise şi Ilie, unul mort şi îngropat iar celălalt ridicat la
ceruri cu trupul într-un car de foc, se arată astăzi lângă
Iisus, vorbind cu el despre evenimentele care vor să vină în
Ierusalim. Ei sunt chemaţi de Mântuitor ca să se aducă mărturie
ca El nu este prooroc, ci Fiul lui Dumnezeu cu adevărat. El cheamă pe
Ilie din cer şi pe Moise din pământ, spune un sfânt părinte, ca
să se arate că este cu adevărat stăpânul cerului şi al
pământului, Fiul Unul născut, care din Tatăl s-a născut,
mai înainte de toţi vecii.
Acest
lucru este întarit de glasul care coboară din cer şi spune “Acesta
este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta sa-L ascultati”
(Mt. 17, 5).
Există o legatura profundă între Revelatia facuta de Tatal lui Petru, în
marturisirea: “Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu”, si Revelatia
Parintelui ceresc facuta lui Petru, Iacov si Ioan pe Tabor: Prima o anticipa si
o pregatea pe cea de pe Tabor, a Schimbarii la Fata, dupa cum preamarirea de pe
Tabor va anticipa si pregati preamarirea de pe Golgota: a “Crucii si a Învierii
”, pe care Tatal o pronunta la invocatia Fiului: “Parinte, preaslaveste
Numele Tau! Atunci un glas veni din cer zicând: L-am preaslavit si
iarasi Îl voi preaslavi” (In. 12, 28).
Ce învatam noi din toate aceste
evenimente? Schimbarea la faţă are loc înaintea Crucii, Mortii si Învierii
Mântuitorului. Ea este deci o anticipare şi o pregătire, a acestor
fapte. Schimbarea la faţă este, putem spune, o prefigurarea a schimbării
la faţă a întregii lumi după aceste evenimente. Căci aşa
cum Hristos se va ridica din nou în slava Tatălui ceresc după Înviere,
la fel şi firea omenească se va ridica din păcat prin Jertfa Sa.
Important este un amănunt sesizat de
sfinţii părinţi, anume că Hristos nu s-aschimbat la faţă
luând ceea ce nu avea deja în El, ci a arătat ucenicilor ceea ce era El de
fapt; ceea ce, spun ei, avea ascuns în carnea Sa.
Avîndu-l
ca model desăvârşit pe Hristos, acest fapt este foarte important
pentru noi, pentru că, aşa cum Hristos a arătata apostolilor
slava dumnezeirii care se afla deja în El, aşa şi noi trebuie să
ne străduim să ridicăm la suprafaţă în viaţa
noastră, ceea ce avem deja în noi, în sufletul şi inimile noastre. La
ce mă refer? Mă refer la darul Sfântului Botez care se află
ascuns în fiecare din cei care au primit această taină, O taină
care trebuie să o actualizăm, în fiecare zi, adică să ne
amintim că suntem creştini, că avem o credinţă şi
un Dumnezeu care ne poartă de grijă. Acestuia îi suntem datori cu o
viaţă cu adevărat creştină în Biserica sa căci numai în Biserică
putem descoperi chipul lui Dumnezeu pe care l-am ascuns sub greutatea păcatului.
Numai Sfintele taine, Liturghia, Rugăciunea, postul şi milostenia
poartă în ele sămânţa schimbării la faţă a
naturii noastre căzute. Iisus Hristos, schimbat la faţă şi Înviat,
spunea părintele Galeriu, este
chemarea omului, a creştinului, a schimbării lui la faţă,
aici şi acum în Iisus Hristos.
Să
nu uităm că suntem creştini şi să ne afundăm în
bunăstara acestei lumi trecătoare ci să ne ridicăm prin
voinţă şi ajutorul harului deasupra lumescului, la ceea ce
suntem noi de fapt în interior, fiinţe după chipul şi asemănarea
lui Dumnezeu.
Să
ne rugăm deci Mântuitorului Nostru, cel Cinstit laolaltă cu Tatăl
şi cu Duhul Sfânt, să ne întareasca în lupta de transfigurarea a vieţii
noastre, până la sfârşit. Amin